Pohřební řeč

Pohřební řeč
Mluvit na pohřbu blízkého člověka je těžkým a zároveň velmi zodpovědným úkolem. Často nevíme, čím začít a co vše o daném člověku zmínit. Je důležité vědět, co říci a čemu se naopak raději vyhnout. Zde nabízíme pár obecných tipů, jak se s tímto důležitým úkolem a bez zbytečného faux pas vypořádat.
Obecná úvaha
Teprve až nad smrtí blízkého člověka si vždy uvědomíme ty pravé hodnoty života a doceníme charakterní kvality, kterými zemřelý oplýval. Určitě se ale vyvarujte zbytečným klišé a snažte se mluvit co nejupřímněji. Pokud začnete tvrzením např. „milovaný muž“, doložte ho příkladem ze života zesnulého. Určitě přímo neoslovujte mrtvého – působí to nepatřičně. Nejprve se obraťte na ty nejbližší – manžel, manželka, děti. Dále také zmiňte to, čemu se zesnulý rád věnoval a také jeho úspěchy. Vyhněte se příliš sentimentálnímu projevu, svůj smutek vyjádřete jemně a upřímně. Proto nepoužívejte slova typu: „nenahraditelný“, „jiný takový už nebude“, „navždy pryč“ a podobně. Celkově se zamyslete nad tím, jaký zesnulý byl a utvořte si o něm určitou představu.
Vystupování při projevu je důležité
Jelikož jde o velmi citlivou záležitost, snažte se smutek zúčastněným ještě více neprohlubovat – pokuste se tedy potlačit vlastní emoce (pokud jsou příliš intenzivní), mluvte rozvážně a příliš negestikulujte. Zároveň se snažte s posluchači udržovat občasný oční kontakt. Co se týče samotné řeči – pokud ji nedokážete říci zpaměti, klidně si ji napište na papír a přečtěte ji. Není to žádná ostuda, nýbrž ukázka toho, že Vám na dané události záleží. Délka projevu, zvláště pokud je více řečníků, by měla být kolem 3–5 minut.
Zapojte i své vlastní pocity
Ve smuteční řeči by měl být zapojen i Váš vztah k zesnulému a Vaše pocity z jeho skonu. Přibližte, jaký typ vztahu jste měli a zmiňte, proč Vám tu bude nejvíce chybět. Není špatně ani zmínit nějakou krátkou vtipnou historku, kterou jste s ním zažili nebo do řeči zakomponujte „hlášku“, kterou zesnulý často říkával. Nikdy nezmiňujte a ani nehodnoťte negativní charakterové rysy daného a už vůbec ne jeho životní neúspěchy – to se k poslednímu rozloučení nehodí. Nikdy si na nebožtíkovi nedělejte reklamu typu: „Přidejte se k našemu spolku dobrovolníků“ nebo „Navštivte webové stránky naší firmy.“ Vždy se vyjadřujte jemně a citlivě. Na závěr je dobré říci slova, která se zúčastněným dobře vryjí do paměti či se dotknou jejich citů, např. „Jeho památka v našich srdcích zůstane navždy.“
Doporučené produkty8

Ekologická urna Rock

Ekologická urna Krypta Silver

Ekologická urna Melina Creme

Ekologická urna Pastell

Ekologická urna Karat Hearts

Ekologická urna Karat Cross

Ekologická urna Fleur Noire 2

Dotazy